Ohjaaja: Robert Rodriguez & Frank Miller
Käsikirjoitus: Frank Miller
Musiikki: Robert Rodriguez
Pääosissa: Jessica Alba, Mickey Rourke, Josh Brolin, Eva Green, Joseph Gordon-Levitt, Bruce Willis, Rosario Dawson, Powers Boothe, Jaime King, Dennis Haysbert, Ray Liotta, Christopher Lloyd, Jamie Chung, Jeremy Piven, Christopher Meloni, Juno Temple, Lady Gaga & Marton Csokas
Kesto: 1h 42min
Ikäraja: 16
Sin City: A Dame to Kill For sijoittuu sekä ensimmäisen elokuvan tapahtumia ennen, että niiden jälkeen. Menneisyydessä seuraamme Dwightin (Josh Brolin) tarinaa hänen "vanhoilla kasvoillaan" ja kohtaamisia elämänsä rakkauden ja sydämensä murskaajan, Ava Lordin (Eva Green) kanssa. Tulevaisuudessa nuori nousukas Johnny (Joseph Gordon-Levitt) ottaa osaa isojen herrojen uhkapeleihin ja joutuu vastatusten senaattori Roarkin kanssa. Samassa ajassa Nancy (Jessica Alba) työskentelee edelleen Kadien juottolan vetonaulana ja yrittää päästä yli Hartiganin kuoleman aiheuttamasta tuskasta.
Ensimmäisestä Sin Citystä muistan pitäneeni kovastikin, mutta viimeisimmästä katsomiskerrasta oli kulunut niin paljon aikaa, että olin alkanut kyseenalaistaa jo josko pitäisin elokuvasta edelleen (15-vuotiaan minän mielipiteet kun tuppaa olemaan aavituksen erilaiset kuin nykyisen). Tein taktisesti hyvän päätöksen katsoa ensimmäisen elokuva muistin sekä mielipiteiden virkistykseksi ennen jatko-osan katsomista. Sin City toimi, osui ja upposi edelleen ihan kuin ennen vanhaan, sillä lisäyksellä, että vanhat silmäni rekisteröivät elokuvasta myös paljon enemmän pieniä asioita kuin nuoremman minäni. Muistin virkistys oli todella paikallaan myös juonessa ja hahmoissa, sillä jatko-osasta olisi mennyt hirmuisesti ohi lentäen ilman ensimmäisen kertausta.
Dame to Kill For on aivan samasta puusta veistetty kuin ensimmäinen elokuva, vaikka jos nyt pitäisi rankata, niin ensimmäinen ihan himpun parempi. Molemmat osat ovat kuitenkin tyyliltään identtiset ja molempia yhdistää myös monimutkainen aikajana, joka ei etene kronologisesti. Itseasiassa toinen elokuva sai minut vasta tajuamaan, ettei ensimmäisenkään elokuvan tapahtumat ole keskenään samassa ajassa, vaan osassa on vuosien ero toisiinsa. Jatko-osassa liikutaan vain vielä pidemmillä väleillä kuin ensimmäisessä. Katsojalta vaaditaankin aikajanojen seuraamiseen eritoten hahmojen tuntemusta, sillä vuosien vaihdosta ei kuuluteta mitenkään tai heiluteta kylttejä nenän edessä, vaan pääasiallinen keino tietää missä ollaan, on katsomalla ketkä ovat vielä elossa.
Aikajanoilla hyppimisellä on mahdollistettu ensimmäisessä elokuvassa kuolleiden "herääminen henkiin", mikä koskee eritoten Marvin hahmoa, joka hämmensikin kaikista eniten. Sitä niin helposti kuvittelee elokuvan lopun sijoittuvan ajallisesti loppuun, mutta tässä niin ei tosiaan ole. Toinen hämmennyksen aihe saattaa olla Dwight, joka ensimmäisessä elokuvassa oli Clive Owen ja tässä taas Josh Brolin. Erilaiseen ulkomuotoon kyllä vihjataan jo ensimmäisessä elokuvassa, mutta tässä vasta näemme varsinaisen muodonmuutoksen ja saamme selityksenkin. Elinvoimissaan tallustelemassa nähdään sivuosassa lisäksi ensimmäisessä elokuvassa surmansa saanut Goldie näppärästi siskonsa Wendyn vieressä.
Näyttelijän vaihdoksia on tapahtunut pakonkin edessä, kun kultasilmäistä Manutea esittänyt Michael Clarke Duncan menehtyi ennen roolinsa uusimista. Kirjaimellisesti valtaviin saappaisiin astuu paikkaamaan Dennis Haysbert ja viimeinen saamme nähdä, miten Manute menettää silmänsä. Valitettavan perustelematon vaihdos on käynyt Mihon kohdalla, jota esitti ensimmäisessä elokuvassa suloisen nukkemainen Devon Aoki. Ilmeisesti Devonia ei saatu uusimaan roolia, vaan korvaamaan on tullut enemmän toimintasankarin oloinen Jamie Chung.
Onneksi iso liuta samoja naamoja samoina hahmoina on yhä menossa mukana aina Jessica Albasta senaattori Roarkia tulkitsevaan Powers Bootheen. Uusiakin mielenkiintoisia ja mehukkaita hahmoja ja kasvoja on lisätty joukkoon. Joseph Gordon Levittin Johnny kategoriaan mielenkiintoinen, sillä hahmo on vasta saapunut sarjakuvienkin puolelle ja hänellä on ässä hihassaan. Myös mielenkiintoinen ja ehdottomasti mehukas on Eva Greenin Ava Lord, joka on täysin häikäilemätön liikkeissään ja suosii pukeutumisessaan syntymäasuaan.
Sin City: A Dame to Kill For on jälleen graafisen tyylikäs kurkistus syntisen kaupungin pimeille sivukujille, jossa kovaonnisimmat ja kovapäisimmät toinen toistaan korruptoituneemmat ihmissielut ottavat yhteen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti