8. lokakuuta 2015

Marnie - tyttö ikkunassa


Alkuperäinen nimi: Omoide no Mānī
Ohjaaja: Hiromasa Yonebayashi
Käsikirjoitus: Keiko Niwa, Masashi Andō & Hiromasa Yonebayashi, perustuu Joan G. Robinsonin lastenkirjaan When Marnie Was There
Musiikki: Takatsugu Muramatsu
Pääosissa: Sara Takatsuki, Kasumi Arimura, Nanako Matsushima, Susumu Terajima, Toshie Negishi, Hana Sugisaki, Hitomi Kuroki, Ken Yasuda & Kazuko Yoshiyuki
Kesto: 1h 43min
Ikäraja: 7 

Studio Ghiblin uusin elokuva kertoo 12-vuotiaasta Anna Sasakista, joka asuu Sapporossa adoptiovanhempiensa huomassa. Anna on erittäin sisäänpäinkääntynyt ja murheellinen tyttö, joka tuntee itsensä auttamattoman ulkopuoliseksi seurassa kuin seurassa. Ottoäiti on erityisen huolissaan selvästi masentuneesta Annasta, koska ennen tämän kasvoilla näki vielä hymyn. Annan saadessa rajun astmakohtauksen koulupäivänän aikana, päättää ottoäiti lähettää Annan omien sukulaistensa luokse Kushiroon, jossa ilma on puhtaampaa kuin vilkkaassa kaupungissa. Uudessa ympäristössä Anna tapaa mystisessä Merihovin kartanossa asustavan Marnien, joka on melkein kuin Annan vastakohta. Tytöt löytävät toisistaan sielunsiskot ja molemmille tarjoutuu mahdollisuus parantaa omia henkisiä haavojaan, niin menneessä kuin nykyisyydessäkin.


Marnie on Studio Ghiblin ensimmäinen elokuva, jossa ei ole mukana kumpaakaan Studion legendaarisista ohjaajista ja perustajista, Hayao Miyazakia tai Isao Takahataa. Miyazaki on viimein malttanut pysyä eläkkeellä (harmillista kyllä), ainakin pitkien elokuvien suhteen. Ilmeisen ison aukon on Miyazaki kuitenkin jättänyt, sillä huhut kertovat Marnien olevan koko Studio Ghiblin mahdollisesti viimeinen pitkä elokuva. Osittain varmasti edellämainittujen syiden, sekä hyvien, mutta ei ylistävien arvostelujen tähden, en halunnut odottaa liikoja elokuvalta. Yllätyin melkoisesti siitä, miten syvällinen ja surumielinen elokuva Marnie lopulta olikaan. Kyllä listaisin omassa Ghibli top10:ssä sinne lähemmäs puoltaväliä, vaikka niistä kevyemmistä ja fantasiaväritteisemmistä kovasti pidänkin.


Marnie on varmasti ensimmäinen Ghibli-elokuva, jossa päähenkilö on niin kovin itseinhoinen ja sisimmissään haavoittunut. Eritoten elokuvan alkupuoliskossa monet Annan yksittäiset muistot tai kokemat hetket ovat välillä kirpaisevaa katsoa. Sietämätöntä katsominen ei kuitenkaan ole, koska ghiblimäiseen tapaan kaikki väliin jäävät hetket maisemineen ja yksityiskohtineen on vaan niin kaunista. Sivuhahmoissa on jälleen mainioita persoonia eloisan rempseästä sukulaispariskunnasta tuppisuiseen venemieheen. Kaikista löytyy se ripaus jotain tuttua, vaikka ainutlaatuisia ja luonnollisen oloisia hahmoja ovatkin.


Marniesta lukiessa ja puhuttaessa olen törmännyt sanaan toistuvasti sanoihin hidastempoinen ja verkkainen. Toisaalta tietyn normaalin ghiblimäisen temmon kyllä allekirjoitan, mutta ei tämä kyllä mikään erikoisen hitaasti kulkeva elokuva mielestäni ole. Jatkuvasti tapahtuu, tosin enemmän psyykeen puolella, kuin varsinaisessa näkyvässä toiminnassa. Tarinallisesti Marnie on poikkeuksellisen juonella varustettu, kun toisissa Ghbili-elokuvissa asioita vain tapahtuu, koska ne tapahtuu. Kasvutarina on selkeä, vaikka oman lisänsä tuo päähenkilön mielenterveyden kyseenalaistaminen. Pala palalta kuvio selkeytyy ja Annan psyyke eheytyy kaikista traumoista. Lopussa tunne on erittäin onnellinen, kun selviää kuka tai mikä Marnie on.

Marnie - tyttö ikkunassa on yllättävän syvääluotaava elokuva lapsuuden traumoista, perhesiteistä, anteeksiannosta ja hyväksytyksi tulemisesta 12-vuotiaan tytön näkökulmasta.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...