29. helmikuuta 2016

Oscar-valvojaiset 2016

Nyt aletaan olla taas tarpeeksi elossa ja hereillä, että voin laatia koostepostauksen "eilisestä" Oscar-gaalasta!

Meillä on käynyt useampanakin vuonna niin, että vaikka hyvissä ajoissa on aloitettu valmistelut, niin aina on eksytty vähän aiheesta ja sitten se punainen matto on ollut yhtäkkiä jo siinä nenän edessä. Tänä vuonna onnistuttiin petraamaan ja saatiin jopa viiden minuutin hengähdysväli ennen hienouksien alkamista. Ei se lopulta vaatinut kuin pientä ajankäytön suunnittelua ja tehtävien jakoa. Ehdittiin luukuttaa Oscar-soittolistakin läpi ihan kunnolla, tietysti säädyllisellä äänenvoimakkuudella, koska kelloaika ja naapurit. Itse menin samoilla silmillä kuten joka vuosi, tietysti kahvia tankaten (päikkäreistä menee nuppi vaan sekaisin).

Evästykset

Oliko vain minä, vai menikö punainen matto osuus jotenkin paljon tavallista nopeammin? Jotenkin tuntui, että ehti vain muutamat puvut nähdä, vetää navan täyteen ja sitten olikin jo Gaala tekemässä alkuaan. Saattoi toki olla, että some vei myös sen verran paljon huomiota, että aika oikeasti lensi. Punaisen maton aikana tapahtumia kommentoi Oscareihin perehtynyt Anna Möttölä ja jostain syystä Mari Rantasila. Jälkimmäisen valinta herätti yhä enemmän ihmetystä, mitä enemmän hänen suustaan kuuli. Ylellä on ollut toistaiseksi aiemmin perin onnistuneet, asiantuntevat ja yleisneutraalit kommentoijat (Möttölä on ollut aiemminkin), joten muun muassa Rantasilan anti-Revenant asenne alkoi jo tulla korvista ulos. Lisäksi sen verran kun jaksoin Rantasilaa edes kuunnella, hän vei jatkuvasti aiheen pois sen keskiöstä ja pukujenkin kommentointi jäi ihan vajaaksi. Onneksi Rantasilaa ei kuultu enää varsinaisessa Gaala-osuudessa, vaan Möttölän seuraksi saapui J.P. Pulkkinen

Niissä puvuissa (joita tuntui näkyvän kokonaisuuteen nähden yllättävän vähän) ei ollut oikein "epäonnistumisia" ollenkaan, ainoastaan Lady Gagalla oli imagoon nähden tylsä asu ja Saoirse Ronanilla vähän suttuinen kampaus. Törkeän upeita luomuksia olikin sitten hirmuinen liuta, mutta itse valkkasin upeimmaksi Cate Blanchetin, Brie Larsonin ja Alicia Vikanderin päällä nähdyt puvut.

Alicia Vikander, Cate Blanchett & Brie Larson


Tässä vuodessa erilaista oli jo etukäteen tiedetty seikka eli yritys pitää puhet lyhyenä ja ratkaisuna tähän alhaalla rullaavat kiitostekstit. Toteutuksena se oli juuri, mitä odottikin: hirveän epäkäytännöllinen, tunnelmaa latistava ja kyllähän niitä samoja kiitoksia tuli silti (totutusti) voittajien puheissa. En ymmärrä, miksi show ei saisi venyä? Ketä tai mitä se oikein haittaa? Toinen alleviivattu asia on tämä rasismi kohu, joka nostettiin esille jo punaisella matolla haastattelujen yhteydessä (boikotoivat tähdet yms.) ja selostuksessa (mielenosoittajat). Itse näkisin, että ongelman ydin ei todellakaan ole Oscareissa, vaan jo tuotantoketjun alkupäässä, siinä kenelle roolit kirjoitetaan ja kenelle ne suodaan. Oma ennakkosuosikkini Idris Elba ei ollut ehdolla, mutta yhtä lailla Gyllenhaalia syrjitään täydellisesti Akatemian taholta. Se on kyllä hieno asia, jos tämä ravistelee sen verran, että yhä enemmän tulee vaihtelevuutta äänestäjien kokoonpanoon.

Chris Rockista en ollut ollenkaan innoissani kuultuaan hänen juontavan tämän vuoden kekkerit, hän on niin adhd verrattuna vaikka Elleniin, joka on ihan suosikkijuontajiani. Chris aloitti pippalot heittämällä arvatenkin rasismipallon heti peliin ja kautta illan sieltä tulikin muutamia heittoja, joille repesin ihan totaalisesti. Chris itsessään ei ollut ollenkaan niin huono valinta kuin etukäteen pelkäsin, mutta kun se fokus jutuissa pysyi melkein kokoajan tässä rasismiasiassa. Se nauratti ekalla, se nauratti tokalla, se nauratti kolmannellakin, mutta jossain kohtaa se alituinen viittaus valkoisten pippaloihin tai musta sitä musta tätä, alkoi jo menettää tehonsa. Varsinkin kun huomiota vietiin pois itse ehdokkaista! Ne elokuvat nyt kuitenkin ovat tässä pääosassa tai niin olen kuvitellut.

Hävisin bingon ihan täysin! Veli oli ihan haukkana ruksaamassa ja sai toiseksi alimman rivin täyteen illan aikana

Listasin omat veikkaukseni sekä kannatukseni edellisessä postauksessa. Menin muuttamaan niissä kahta kategoriaa (miessivuosa ja dokumenttilyhäriä) niistä, jotka veikkasin Imagen juttua varten. Tämä muutos maksoi minulle kaksi oikein kohtaa lopullisesta veikkaus saldosta, damn. Palkintojenjaossa oli muutettu totuttua järjestystä eritoten siinä, että ihan ensimmäiseksi oli siirretty käsikirjoitusten palkitseminen. Näissä meni veikkaukseni ihan nappiin, kun Spotlight vei Alkuperäisen käsiksen palkinnon ja The Big Short Sovitetun käsikirjoituksen palkinnon. Seuraavana jaettiin naissivuosa, jossa olin veikkauksiin laittanut Winsletin, vaikka tilanne oli 50/50 hänen ja Vikanderin välillä, samoin kannatukseni jakautui tismalleen samalla tavalla. Palkinnon vei Alicia Vikander ja voi liikutusta, ihanaa. Paljon jännitetty miessivuosa ei tullutkaan tässä kohtaa, vaan välissä piti odottaa kymmenen kategorian verran.

Seuraavat kolme veikkaustani menivät taas nappiin, kun Mad Max: Fury Road vei (erittäin odotetusti) pystit puvustuksesta, lavastuksesta ja maskeerauksesta. Kuvauksen Oscarin vei myös oikein veikattuna ja Max-kuviota rikkoen Emmanuel Lubezki Revenantista, jonka voitto on jo kolmas putkeen. Mad Maxille sateli taas kolme seuraavaa palkintoa: leikkaus, äänieditointi ja äänitys. Tässä otin yhdellä takkiin, kun olin taktisesti veikannut toisessa äänikategoriassa Revenanttia, jolla uskoin olevan äänissä yhtäläinen mahdollisuus voittoon. Erikoistehosteissa olin veikannut Star Warsia tehosteiden määrään perustuen, mutta tässä kategoriassa veikkaukseni meni onneksi metsään! Sillä palkinnon vei oma suosikkini Ex Machina, jolle en todellakaan ollut uskaltanut edes palkintoa veikata.
 
Kuokkavieraita Gaalassa, kuva täältä


Animaatiopalkintoja nähtiin jakamassa Minionit sekä Toy Storysta tutut Woody ja Buzz. Lyhäri ei mennytkään Sanjayn super teamille, vaan Bear Storylle, mutta parhaan animaation palkinto meni niin tiedettyyn osoitteeseen (ja oikeaan sellaiseen), Inside Outille. Sitten saatiin viimein se miesivuosa, jossa olin muuttanut veikkaukseni vastaamaan suosikkiani, Tom Hardya ja metsään meni kun palkinnon vei aiempi veikkaukseni Mark Rylance Vakoojien sillasta. Seuraavassa kategoriassa sain myös maksaa veikkausten muuttamisista, kun Dokumenttilyhärin palkinnon sai A Girl in the River, eikä se Body Team 12 (miksi, oi miksi muutin sen?).

Dokumentin palkinnon jakaminen otti itselleni todella koville. Pidin sormiani tiukasti ristissä viimeiseen asti ja toivoin, että oma veikkaukseni Amy menee pieleen. Tämä oli niitä kategorioita, joissa olisin kaikista eniten toivonut olevani väärässä, sillä kannatukseni oli ihan muualla kuin Amyssä. Winter on Fire: Ukraine's Fight for Freedom teki kaikista palkintokauden elokuvista itseeni suurimman vaikutuksen, enkä voi käsittää, miksi se ei olisi ollut voittaja Akatemiankin silmissä. Lyhytelokuvassa veikkaus (hyvin heittämällä heitetty) ei mennyt oikein ja palkinnon vei Stutteler. Vieraskielisen elokuvan veikkaus osui oikein ja ennakkosuosikkiin, Son of Sauliin.

Itselläni ei ole mitään muistikuvaa, missä välissä se muistelopätkä tuli, mutta sen tiesi olevan erityisen nyyhky, kun niin monta tuttua naamaa on poistunut keskuudestamme. Liikuttavimpia hetkiä oli kuitenkin Lady Gagan esitys "Til It Happens To You" kappaleesta elokuvasta Hunting ground, jonka loppuvaiheessa lavalle tulivat monet dokumentista tutut selviytyjien kasvot. Parhaan kappaleen Oscarin olisin halunnut sanomansa takia Hunting groundille, mutta se meni veikkaamalleni "Writing's on the Wall" kappaleelle Spectrestä. Musiikin Oscarin vei ansaitusti Ennio Morricone sävellyksestään Hateful Eight elokuvassa. 

Ohjauksen Oscarin veikkaus meni taas oikein, sen vei Alejandro Iñárritu Revenantista. Naispääosan pystillä palkittiin niin ikään oikein veikattu Brie Larson elokuvasta Room. Suloisinta ikinä oli high five Brien ja Jacobin välillä! Miespääosaa odotettiin suurimmalla jännityksellä, somevalvojaisten porukka oli tästä eniten kahtia jakautunein, team Eddie (mun kannatus) ja team Leo (kannatus sekä veikkaus). Enää ei tehdä Leonardo DiCapriosta niitä memejä, sillä hän sai sen palkinnon, viimein! Ja voi jestas oli hieno puhe ja voi liikutusta, kun kamera näytti Winsletin, joka oli niin onnellinen Leon puolesta. Parhaan elokuvan Oscar yllätti ihan ällikällä, sen vei sittenkin Revenantien ja Mad Maxien edestä Spotlight!

Eniten palkintoja vei Mad Max: Fury Road (6 kpl), The Revenant (3 kpl) ja Spotlight (2 kpl). Ohessa kaikki voittajat listattuna, punaisella on merkitty ne, joita veikkasinkin oikein. Sain yhteensä 16/24 oikein.

Alkuperäinen käsikirjoitus: Spotlight
Sovitettu käsikirjoitus: The Big Short
Naissivuosa: Alicia Vikander (Tanskalainen tyttö)
Puvustus: Mad Max: Fury Road
Lavastus: Mad Max: Fury Road
Maskeeraus: Mad Max: Fury Road
Kuvaus: The Revenant
Leikkaus: Mad Max: Fury Road
Äänieditointi: Mad Max: Fury Road
Äänitys: Mad Max: Fury Road
Erikoistehosteet: Ex Machina
Animaatiolyhäri: Bear Story
Animaatio: Inside Out
Miessivuosa: Mark Rylance (Vakoojien silta) 
Dokumenttilyhäri: A Girl in the River
Dokumentti: Amy
Lyhytelokuva: Stutterer
Vieraskielinen: Son of Saul
Alkuperäismusiikki: Ennio Morricone (The Hateful Eight)
Alkuperäiskappale: "Writing's On The Wall" (Spectre)  
Ohjaus: Alejandro G.Iñárritu (The Revenant) 
Naispääosa: Brie Larson
Miespääosa: Leonardo DiCaprio
Paras elokuva: Spotlight

Oli ihan hirmu hauskaa jälleen kerran kotistudiossa sekä verkkovalvojaisissa, ensi vuonna taas!

2 kommenttia:

  1. On kyllä aina yhtä loistava yö, johon koko elokuvavuosi kulminoituu (oli sitten juontajat ala-arvoisia tai ei, Suomen päässä ja Jenkkie...). Oliko se vain minä, vai tuntuiko myös siltä tänä vuonna, että tähtiä olisi ollut paljon vähemmän paikalla? Ehkä koska huomio pidettiin koko illan tässä Oscar-kohussa, niin se oikeasti vei niin paljon tilaa itse ehdokkailta, että minulla ei ainakaan ole mitään muistijälkeä heidän mukanaolostaan.

    p.s. mielestäni niin oikein meni loppujen lopuksi valtaosa pysteistä. Yhtäkään palkintoa ei mennyt täysin väärään osoitteeseen (paitsi dokumentti...?).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin oli! Hieno yö jälleen kerran, tunnerikaskin. Et ollut, samalta tuntui myös, itseasiassa mietin juuri, että näinkö esim. Domhnall Gleesonia ollenkaan? Saattoi olla se kohukin kyllä.

      Dokumentti meni väärin, vieläkin kaivertaa, vaikka sitä Amyä veikkasinkin. Siinä tuli kuitenkin semmoinen pieni toivonkipinä, kun klipin näki, että "kyllähän noiden on pitänyt tajuta, millä on eniten merkitystä" mutta eiii....Kyseinen dokkari on tosiaan netflixissä katsottavissa :)

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...